از طريق ايميل استفاء خود رو به مرجع تقليد مورد تاييد اعلام کنيد

***************

به کلیه دوستان علاقه مندی که پیگیر استفتاء های خودشون هستند و تا به امروز هنوز 

موفق به دریافت جواب از مرجع مورد نظرشون نداشتند این نوید را میدهم که  از این پس

 میتوانید استفتاءات خودتون رو از طریق ایمیل به مرجع معظم تقلیدی که مد نظر شماست

 اعلام کنید و از همون طریق جواب سئوالتون رو دریافت کنید .....

از اینجا سئوالتون رو ارسال کنید

***************

  
نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ٥:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :

احکام رابطه با نامحرم


آيا هم صحبت شدن زن ها با مرد نامحرم بدون قصد لذّت اشکال دارد؟
صحبت کردن خانم ها با نامحرم به غير ضرورت مکروه است
.

آيات عظام: امام، فاضل گلپايگانى و مکارم، مدارک قبل.

برخى از خانم ها در صحبت با ديگران بسيار با نرمى صحبت مى کنند؟ لطفاً حکم آن را بيان کنيد؟

خانم ها نبايد در هنگام صحبت کردن با نامحرم، صداى خود را رقيق و نازک کنند; به گونه اى که اگر در دل مخاطب مرضى باشد، او را به خود جلب کند. اگر چه درباره ى مطالبى عادى صحبت کنند.

آيات عظام: امام، اراکى، سيستانى، فاضل، گلپايگانى و مکارم، مدارک مسئله ى قبل.

نامه نگارى با نامحرم و طرح مسائل عشقى يا شهوانى در نامه چه حکمى دارد؟
آيات عظام: اراکى: از هر کارى که موجب مفسده است اجتناب شود.

گلپايگانى: جايز نيست.

احکام نگاه به نامحرم

نگاه مرد به زن مسلمان با چه شرايطى جايز است؟
اگر خانم مسلمان کاملا حجاب خود را رعايت کرده باشد نگاه کردن به وجه و کفين او براى مرد با شرايط ذيل اشکال ندارد:

1. وجه و کفين زينت نشده باشد; 2. نگاه به قصد لذت و ريبه نباشد.

آيات عظام: امام: عروه، نکاح، مسئله ى 31; تحرير، نکاح، مسئله ى 18; استفتاء و توضيح المسائل، مسئله ى 2433.

اراکى: توضيح المسائل، مسئله ى 2447 و استفتاء.

بهجت: استفتاء.

آية الله تبريزى: زينت در وجه و کفين، اگر از قبيل انگشتر متعارف و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اى باشد که حتّى در زن هاى پير متعارف است، پوشاندن آن بر زن واجب نيست و نگاه کردن مرد به آن هم اگر التذاذى نباشد. مانع ندارد. استفتا.

آية الله سيستانى: به طور کلى اگر نامحرم مسلمان است و حجاب خود را رعايت کرده است يا رعايت نکرده و در صورتى که او را امر به حجاب کنيم رعايت مى کند، نگاه کردن به وجه و کفين او بدون لذت و ريبه اشکالى ندارد. اگر چه بنا بر احتياط مستحب بهتر است از نگاه کردن به وجه و کفين پرهيز کرد.

نهاج الصالحين، نکاح، مسائل 14 و 26; توضيح المسائل، مسائل 2442 و 2443.

آية الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب، جايز نيست حتّى به وجه و کفين نامحرم نگاه کرد; چه زينت داشته باشد چه نداشته باشد.

در نتيجه مردان نمى توانند به صورت و دست زنانى که به طور کامل حجاب خود را رعايت نکرده اند، نگاه کنند; مانند آن که زنى مقدارى از مويش پيدا باشد و يا اين که لباس آستين کوتاه پوشيده باشد و يا بازو يا مچ دست او پوشيده نباشد.

نگاه مرد به دست و صورت زن نامحرم، حرام است؟

نگاه کردن به نامحرم به قصد لذّت و شهوترانى حرام است; اگر چه وجه و کفين و يا به حجم بدن او باشد.

آيات عظام: امام، اراکى، فاضل، گلپايگانى، و مکارم: عروه، نکاح، مسئله ى 31.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله ى 1931.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله ى 2442.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2442 و 2443; و منهاج الصالحين، نکاح، مسئله ى 14.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله ى 2501

  
نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ٩:٥٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :

احکام روابط با نا محرم

احکام روابط

اگر انسان با رعايت موازين اسلامى، باز هم در شرايطى به واسطه ى صحبت کردن با نامحرم، مثل دانشجوى هم کلاسى، در خودش احساس تغيير و لذت کند اشکال دارد؟
اگر مردى بداند چنانچه با نامحرمى صحبت کند به گناه خواهد افتاد، نبايد با او صحبت کند; خواه زن به گونه اى صحبت کند که مرد را به گناه بيندازد يا درباره ى مطلبى صحبت کند که مرد به گناه بيفتد.

آيات عظام: امام، سيستانى، فاضل، گلپايگانى و مکارم، با استفاده از مدارک مسئله ى قبل.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1936.

خامنه اى: با استفاده از استفتائات ج 1، ص 342، مسئله ى 1095، و استفتائات ج 2، مسئله 240.

آيا سخن گفتن و شوخى نمودن با زن نامحرم حرام است ؟

صحبت کردن با هر کسى درباره ى هر چيزى از روى شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر).

آيات عظام: امام، فاضل، گلپايگانى و مکارم، عروه نکاح، با استفاده از مسئله ى 39.

امام: تحرير، نکاح، مسئله ى 29.

اراکى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، نکاح، مسئله ى 29.

سخن گفتن زن ها با مرد نامحرم چه حکمى دارد؟

خانم ها مى توانند با نامحرم صحبت کنند; مشروط بر آن که:

1. به قصد لذّت و ريبه نباشد; 2. صداى خود را ترقيق و تلطيف نکنند;

3. خوف افتنان[2] نباشد.

آيات عظام: امام، فاضل، گلپايگانى، مکارم، عروه، نکاح، با استفاده از مسئله ى 39.

امام: تحرير نکاح مسئله ى 29.

سيستانى: منهاج الصالحين، نکاح، مسئله ى 29.

خامنه اى: با استفاده از استفتائات، ج 1، ص 342، مسئله ى 1095.

***************

موافقت نهایی آیت الله مصباح یزدی برای حضور در لیست جامعتین


پس از اینکه روز گذشته موافقت هاشمی رفسنجانی جهت حضور در لیست جامعتین برای انتخابات خبرگان اعلام شد ، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از موافقت آیت‌الله مصباح یزدی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان خبر داد و گفت: طی رایزنی هایی که صورت گرفت، وی در نهایت به دعوت جامعتین پاسخ مثبت داد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار سیاسی "مهر"با بیان این مطلب ، به یکی دو مورد اختلاف موجود با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: امیدواریم این اختلافات هر چه سریعتر مرتفع گردد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بدون ذکر نام، یکی از موارد اختلاف جامعتین را کاندیدایی در خراسان عنوان کرد و در عین حال گفت: دراین خصوص، احتمال هماهنگی بین جامعتین و رفع اختلافات وجود دارد

مصباحی مقدم ابراز امیدواری کرد این اختلافات در یکی دو هفته آینده برطرف شود.
 

 

  
نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ۳:٢۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :

احکام روابط با نامحرم

احکام روابط

اگر انسان با رعايت موازين اسلامى، باز هم در شرايطى به واسطه ى صحبت کردن با نامحرم، مثل دانشجوى هم کلاسى، در خودش احساس تغيير و لذت کند اشکال دارد؟
اگر مردى بداند چنانچه با نامحرمى صحبت کند به گناه خواهد افتاد، نبايد با او صحبت کند; خواه زن به گونه اى صحبت کند که مرد را به گناه بيندازد يا درباره ى مطلبى صحبت کند که مرد به گناه بيفتد.

آيات عظام: امام، سيستانى، فاضل، گلپايگانى و مکارم، با استفاده از مدارک مسئله ى قبل.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1936.

خامنه اى: با استفاده از استفتائات ج 1، ص 342، مسئله ى 1095، و استفتائات ج 2، مسئله 240.

آيا سخن گفتن و شوخى نمودن با زن نامحرم حرام است ؟

صحبت کردن با هر کسى درباره ى هر چيزى از روى شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر).

آيات عظام: امام، فاضل، گلپايگانى و مکارم، عروه نکاح، با استفاده از مسئله ى 39.

امام: تحرير، نکاح، مسئله ى 29.

اراکى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، نکاح، مسئله ى 29.

سخن گفتن زن ها با مرد نامحرم چه حکمى دارد؟

خانم ها مى توانند با نامحرم صحبت کنند; مشروط بر آن که:

1. به قصد لذّت و ريبه نباشد; 2. صداى خود را ترقيق و تلطيف نکنند;

3. خوف افتنان[2] نباشد.

آيات عظام: امام، فاضل، گلپايگانى، مکارم، عروه، نکاح، با استفاده از مسئله ى 39.

امام: تحرير نکاح مسئله ى 29.

سيستانى: منهاج الصالحين، نکاح، مسئله ى 29.

خامنه اى: با استفاده از استفتائات، ج 1، ص 342، مسئله ى 1095.

***************

موافقت نهایی آیت الله مصباح یزدی برای حضور در لیست جامعتین


پس از اینکه روز گذشته موافقت هاشمی رفسنجانی جهت حضور در لیست جامعتین برای انتخابات خبرگان اعلام شد ، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از موافقت آیت‌الله مصباح یزدی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان خبر داد و گفت: طی رایزنی هایی که صورت گرفت، وی در نهایت به دعوت جامعتین پاسخ مثبت داد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار سیاسی "مهر"با بیان این مطلب ، به یکی دو مورد اختلاف موجود با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: امیدواریم این اختلافات هر چه سریعتر مرتفع گردد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بدون ذکر نام، یکی از موارد اختلاف جامعتین را کاندیدایی در خراسان عنوان کرد و در عین حال گفت: دراین خصوص، احتمال هماهنگی بین جامعتین و رفع اختلافات وجود دارد

مصباحی مقدم ابراز امیدواری کرد این اختلافات در یکی دو هفته آینده برطرف شود.
 

 

  
نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :

احکام روابط

احکام روابط

روابط زن و مرد یکى از مسائلى است که شناخت صحیح احکام و آداب اسلامى

 در این زمینه و عمل به آن ها ضامن سلامت فرد و جامعه است.

در این بخش براى تعیین وظیفه ى هر یک از خوانندگان گرامى، سعى شده است، پرسش هایى پیرامون روابط و مسائل جانبى آن که از اهمّیّت ویژه اى برخوردار است انتخاب شود و نظرات مراجع عالى قدر در ذیل آن درج گردد. احکام مطرح شده در این بخش عباتند از:

1. احکام صحبت کردن; 2. احکام نگاه ها; 3. احکام تماس ها; 4. احکام ازدواج .

احکام صحبت کردن
صحبت کردن مرد با زن نامحرم چه حکمى دارد؟
مردها مى توانند با نامحرم با شرایط ذیل صحبت کنند:[1]

1. به قصد لذت و ریبه نباشد; 2. با این صحبت کردن، به گناه آلوده نشوند.

آیات عظام: فاضل، گلپایگانى و مکارم: عروه، نکاح، با استفاده از مسئله ى 39.

امام: تحریر الوسیله، نکاح، مسئله ى 29.

بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ى 1936.

سیستانى: منهاج الصالحین، نکاح، با استفاده مسئله ى 29.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، سؤال 1718.

خامنه اى: با استفاده از استفتائات، ج 1، س 1095، ص 342، استفتائات ج 2، ص 85، مسئله ى 240.

صحبت کردن مرد با نامحرم بدون لذّت و احتمال گناه چگونه است؟
صحبت کردن با نامحرم در غیر مورد ضرورت، مکروه است، خصوصا اگر مخاطب، جوان باشد.

آیات عظام: امام، فاضل، گلپایگانى و مکارم، عروه; نکاح، مسئله ى 39.

امام: تحریر، نکاح، مسئله ى 29 و استفتا.

گلپایگانى: مجمع المسائل، ج 2، با استفاده از سؤال 645.

  
نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ٦:٢٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :

اختلاف بر سر اعلام زمان عید فطر بر سر چیست

امسال نیز همچون سال های گذشته، زمان پایان ماه رمضان و عید فطر، یکی از دو عید مهم مان، در روزهای متفاوتی در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود

 

حتی در دنیای ما فارسی زبانان، در حالی که افغان ها در حال جشن گرفتن عید فطرند، مردم تاجیکستان آخرین روز ماه رمضان را می گذرانند و در ایران طبق معمول، مردم به انتظار نشسته اند تا مراجع مذهبی و دولتی از دیده شدن هلال ماه نو خبر دهند

موضوع اختلاف بر سر اعلام زمان عید فطر که در همه کشورهای اسلامی روز تعطیل ملی است، پرسش های بسیاری میان مردم بر انگیخته و از آنجا که مشخص شدن زمان این عید به پدیده نجومی بیرون آمدن ماه از زیر سایه زمین ( محاق ) وابسته است، بسیاری این سؤال را مطرح می کنند، که در این روزگار که بشر قادر به سیاحت در فضاست و کوچکترین حرکت اجرام آسمانی و تحولات کیهانی را از سال ها قبل با دقت بسیار بالا، منجمان برجسته کشورمان محاسبه و پیش بینی می کند، آیا نمی توان با محاسبه دقیق، زمان فرارسیدن عید فطر را از پیش در تقویم ها مشخص ساخت و تکلیف من و شما را برای برنامه ریزی هایی که بر اساس این روز تعطیل ملی انجام می دهیم، معلوم کرد

آقای دکتر ایرج ملک پور از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که بیش از ربع قرن مسئولیت رسمی محاسبه و تعیین اوقات شرعی و مناسبت های زمانی را در تقویم ما به عهده داشته است، می گوید که ایرانیان بر اساس مدارک تاریخی که به دست آمده از چهارهزار سال پیش توانایی محاسبه دقیق زمان آغاز و پایان ماه ها را داشته اند و اکنون نیز می توانند بدقت زمان خروج ماه از محاق را از لحاظ نجومی محاسبه و اعلام کنند

اما آقای فاضل میلانی که نمایندگی آقای سیستانی را در لندن عهده دار است، می گوید مشکلی که بر سر تعیین زمان عید فطر پیش می آید ناشی از اختلاف نظر میان فقها و مراجع دینی است ؟!! نه بر سر ابزار و شیوه علمی تشخیص این زمان

به گفته آقای میلانی، اختلاف در این زمینه بر سر دو پدیده موسوم به تولد ماه و رؤیت ماه است

تولد ماه به معنای لحظه ای است که ماه از محاق خارج می شود و رؤیت ماه زمانی است که ماهی که از محاق بیرون آمده عملاً قابل رؤیت، یعنی دیده شدن باشد

ار تولد تا رؤیت ماه معمولاً دوازده تا چهارده ساعت به طول می انجامد

آقای میلانی می گوید که برخی از فقها، بویژه فقهای اهل سنت هنگامی که از تولد ماه نو اطلاع حاصل می کنند، پایان ماه رمضان و فرارسیدن عید فطر را اعلام می کنند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق فقهای شیعه زمان رؤیت ماه نو را هنگام فرارسیدن عید فطر می دانند

به گفته آقای میلانی، فقهای شیعه در عین حال بر سر اینکه رؤیت ماه نو در هر نقطه برای چه حوزه جغرافیایی معتبر است اختلاف دارند. به باور برخی از آنان همین که افراد معتبر در جایی دیده شدن ماه نو را شهادت دهند، در همه جا عید فطر اعلام می شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که دیده شدن ماه نو در هر منطقه تنها برای آن منطقه و نواحی نزدیک به آن اعتبار دارد

همچنین بنا به گفته آقای محمد حسن احمدی فقیه (یزدی)، برخی معتقدند كه مساله رؤیت هلال، امری آسمانی است نه زمینی، از این رو اگر در نقطه ای از كره زمین ماه رؤیت شد، این رؤیت برای همگان معتبر است. در پاسخ این نظر آقای احمدی معتقد است كه این عده تنها به دلیل عقلی تمسك كرده اند و مشاهدات عینی را كنار گذاشته اند و به همین جهت این نظر خلاف واقع است. چون فرض ما آن است كه زمینی وجود دارد و جهت رؤیت نیمی از كره زمین خلاف نیمه دیگر است. در واقع رؤیت هلال تابع وجود افق افرادی است كه روی زمین زندگی می كنند و یا صرف نظر از افق های زمین، موضوع رؤیت برای افرادی كه افق های مختلف دارند، مفهومی ندارد. بنابراین نمی توان تنها خروج ماه از محاق را مستند برای رؤیت هلال نسبت به تمامی افراد روی زمین قرار داد. بر همین اساس با ابزارهایی از قبیل ماهواره كه در فضایی خارج از افق زمین هستند، نمی توان برای تمام مناطق زمین حتی افراد واقع در نیمكره، مقام حكم به رؤیت هلال داد. بر این اساس در خصوص رؤیت هلال، مسایل دیگری غیر از خروج از محاق نیز دخیل هستند؛ از آن جمله در مسایل فلكی و نجومی افق وجود دارد و در نظر گرفتن آن ضروری است

این اختلاف نظر، همه ساله اعلام زمان عید فطر را در کشورمان دچار معما و سردرگمی می کند

اینکه در کشورمان ایران، آقای خامنه ای، هم در جایگاه مرجعیت دینی قرار گرفته و هم مرجع سیاسی است، باعث شده است که وی تصمیم گیرنده نهایی در مورد زمان فرارسیدن عید فطر باشد و این در حالی است که دیگر مراجع شیعه در خارج یا داخل ایران ممکن است با نظر وی در مورد تعیین زمان عید فطر هم عقیده نباشند و این موضوع برای مردم سردرگمی های اعتقادی نیز ایجاد می کند

در این میان، این پرسش نیز مطرح می شود که چرا در کشورهای سنی مذهب که موضوع رؤیت ماه را کنار گذاشته و پدیده نجومی تولد ماه را مبنا قرار داده اند [ که برای تمامی کره زمین در یک لحظه رخ می دهد ]، باز هم عید فطر در زمان های مختلف اعلام می شود

آقای دکتر ایرج ملک پور معتقد است که کشورهای عربی و بویژه عربستان سعودی که برای مسلمانان سنی مذهب به نوعی مبنا و مرجع محسوب می شود، محاسبات نجومی برای تشخیص آغاز ماه نو را بدرستی و دقت صورت نمی دهند

وی می گوید که در سال 1355 گروهی از کارشناسان از سوی دربار عربستان سعودی به ایران آمدند تا بررسی کنند که چرا ایران در تقویم قمری از عربستان سعودی پیروی نمی کند و هنگامی که این کارشناسان به دستور دربار ایران با کارشناسان ایرانی نشستی در گروه ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار کردند، برایشان مشخص شد که تقویم قمری ایرانی از تقویم قمری عربستان سعودی درست تر و دقیقتر است

آقای میلانی نیز می گوید که نهادی به عنوان رابطة العالم الاسلامی که در شهر مکه در عربستان سعودی استقرار دارد، زمانی نمایندگان همه کشورهای اسلامی را گردهم آورد و در این گردهمایی تصمیم گرفته شد که از آن پس عید فطر در همه این کشورها همزمان اعلام شود، اما باز هم در سال های بعد هر کشوری برای خودش زمان جداگانه ای را به عنوان عید فطر اعلام کرد و سرانجام با گذشت هیجده سال از زمان تصمیمی که در گردهمایی مکه گرفته شد، این تصمیم بی سرانجام ماند و بنابر این شد که هر کشور به تشخیص خودش عمل کند

به عنوان آخرین نکته اینکه، امسال در ایران [ البته حقیقتاً نه فقط در ایران، بلکه برای کل جهان ] از لحاظ نجومی عید فطر، یکی از دو عید بزرگمان، روز پنجشنبه 12 آبان ماه ( مطابق با 3 نوامبر ) است، ولی از لحاظ فقهی باید منتظر ! بنشینیم

  

نویسنده : تایماز زردچشمی ; ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳ آبان ،۱۳۸٥
تگ ها :